Varför gör chefen och kollegor som de gör?
Varför gör chefen och kollegorna som de gör?
Hur ska vi kunna ha förståelse för chefen och kollegorna?
Jag läste idag hos Obiz 24, affärssajten för offentligt sektor
om vad vi svenskar tycker om våra chefer och kollegor.
*****************************
*****************************
Det ogillar vi hos chefen
Kollegor med dålig arbetsmoral och en chef som är inkompetent är några av det vi svenskar klagar över på jobbet.
Cirka 54 procent av svenskarna anser att chefen inte lyssnar, medan 46 procent anser att chefen är inkompetent. Fyra av tio tycker att chefen har dålig samarbetsförmåga och en tredjedel anser att han eller hon är orättvis. Det visar en undersökning gjord av Yougov på uppdrag av Blocket, skriver tidningen Metro.
Men det är inte bara cheferna det klagas på. 64 procent anser att de har kollegor med dålig arbetsmoral och mer än varannan tycker att kollegorna är inkompetenta.
46 procent klagar på att arbetskamraterna inte kan samarbeta, medan 45 procent anser att kollegorna är lata.
Klagomål om chefer:
• Chefen lyssnar inte: 54%
• Chefen är inkompetent: 46%
• Dålig samarbetsförmåga: 41%
• Orättvis: 34%
• Dålig arbetsmoral: 19%
• Besserwisser: 19%
• Hetsigt humör: 18%
• Negativ: 12%
• Lat: 11%
• Luktar illa: 2%
Klagomål om kollegor:
• Dålig arbetsmoral: 64%
• Inkompetent: 52%
• Dålig samarbetsförmåga: 46%
• Lat: 45%
• Lyssnar inte: 35%
• Egoistisk: 34%
• Negativ: 34%
• Besserwisser: 12%
Men det är inte bara cheferna det klagas på. 64 procent anser att de har kollegor med dålig arbetsmoral och mer än varannan tycker att kollegorna är inkompetenta.
46 procent klagar på att arbetskamraterna inte kan samarbeta, medan 45 procent anser att kollegorna är lata.
Klagomål om chefer:
• Chefen lyssnar inte: 54%
• Chefen är inkompetent: 46%
• Dålig samarbetsförmåga: 41%
• Orättvis: 34%
• Dålig arbetsmoral: 19%
• Besserwisser: 19%
• Hetsigt humör: 18%
• Negativ: 12%
• Lat: 11%
• Luktar illa: 2%
Klagomål om kollegor:
• Dålig arbetsmoral: 64%
• Inkompetent: 52%
• Dålig samarbetsförmåga: 46%
• Lat: 45%
• Lyssnar inte: 35%
• Egoistisk: 34%
• Negativ: 34%
• Besserwisser: 12%
*******************************
*******************************
Inte bra!
Känns inte kul när man läser detta.
Hur ska vi få större förståelse för varandra och våra olika arbetsuppgifter?
Mycket energi och tid går åt till att tycka en massa om varandra
istället för att utveckla verksamheten man jobbar i.
Det är klart att man måste få känna och tycka vad man vill, men frågan är
hur mycket vi skulle kunna förebygga detta.
Detta är en chefsfråga!
Chefen har en otroligt viktig uppgift genom att tordas vara en chef som törs ta upp känsliga frågor med sina medarbetare och ge dem råd hur de ska komma vidare.
Det är självklart inte säkert att alla medarbetare blir nöjda efter samtalet, men det är otroligt viktigt att flertalet av de anställda blir nöjda genom att chefen försöker få de anställda att ha förståelse för varandra och varandras styrkor och brister.

Kommentarer
Trackback