Skolan 1

                                           
                                         
                                          

                                                   Trulsa                      Trulle                        
 

Skolan 1

I morgon börjar min klass 1 med att vara delad i halvklass. Ena gruppen har idrott och den andra gruppen är med mig och fortsätter att lära sig skriva bokstäver.

Hur går det då till hos mig och klassen när vi pratar om en ny bokstav:

* Vi går i genom en ny bokstav varje vecka i hela klassen, då vi lär oss hur bokstaven ser ut, Aa.
* Jag skriver den på tavlan och visar hur den skrivs.
* Vi lär oss en bokstavsvers på Aa    
   
    Apan Appe han är söt,
    äter inte gärna gröt.
  
    Barnen läser versen i takt och lär sig den. Sedan klappar vi takten till.

* Jag läser fakta om ett djur som börjar på den bokstaven t ex and

*Sedan får varje barn rita något som finns i naturen och som börjar på veckans bokstav.
Den bilden sätter de upp i vår Trulle och Trulsaskog på väggen.



Att skriva bokstäverna:

Varje barn jobbar på och tränar på att skriva bokstäverna i sin egen takt, allt efter egen förmåga.
När man är klar med en bokstav så fortsätter man med nästa.
Hur den arbetsgången går till skriver jag om en annan dag....

Kommentarer
Postat av: Mannen

Ann-Charlotte Anser Att Alla Alltid Artikulerar Ackurat.

2011-10-20 @ 22:41:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0