Förbjudet politiskt arbete







Nahid Persson Servestani


Filmaren Nahid Persson Servestani
har gjort en film om sin bror
som blev avrättad i Iran på 80-talet
för att han jobbade politiskt.

Hon och hennes familj förträngde
att prata om honom i många år men sedan några år
har hon inte kunnat hindra tankarna om sin bror.
Hon känner skuld till sin bror eftersom
han aldrig avslöjade var hans syster var trots
 att han torterades.

I en intervju fick man se och höra när Nahid
pratade med sin mamma i Iran över Skype och mamman berättade att hon hela tiden bad
för att hennes dotter ska komma hem så att de skulle få träffas.

Hon och jättemånga andra iranier kan ju absolut inte åka tillbaka till
Iran pga sitt tidigare politiska arbete i landet då de jobbade för friheten i Iran.

************

Jag själv blir extra berörd när hon pratar med sin mamma
och jag tänker på hur otroligt jobbigt det måste vara
att inte få träffa sina barn och barnbarn.
Jag som kan tycka att det känns långt när jag inte
får träffa mitt barnbarn på en vecka
fast de bara bor två mil bort.

Hur ska det då vara att bo i Iran eller annat land
och ha stt barn långt långt bort och veta att man inte kan träffas?

Vad lyckligt lottad jag är!









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0