Vilse i skolan






Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt




Vilse i skolan


Idag har jag varit på en mycket bra kurs
 om hur vi kan göra det så bra som det bara går
för barn med beteendesvårigheter.

Vår utbildare heter Lena Timby
och är en mycket duktig erfaren pedagogisk handledare.

Detta var andra träffen av sex halvdagsutbildningar
 och vi skulle läsa tre kapitel i boken
"Vilse i skolan"
om olika planer som man använder när man jobbar med barn.

Plan A
Där man bestraffar barnet med t ex kvarsittning
om de inte gör si eller så... 
En helt verkningslös metod på barn med beteendesvårigheter.

Plan C :
Där minska man de ursprungliga arbetskraven
 för att få barnet att känna att hon/han har fått något gjort
och  för att situationen i klassrummet ska hållas lugn utan några ev. dispyter.

Plan B:
Den bästa metoden...
Du arbetar met ett systemorienterat individuellt åtgärdsprogram
för barn i behov av särskilt stöd för att hamna rätt i det
pedagogiska arbetet och i samarbetet med eleven.

Att göra en pedagogisk kartläggning
som fördjupar förståelsen av elevens behov.
Analysera för att se mönster, samband och elevens behov av stödinsatser.

Att se och förstå barn med koncentrationssvårigheter och
beteendeproblem i samspelsperspektiv.

Hur gör du eleven mer delaktig
för att motivera till ett förändringsarbete.

Det viktiga föräldrasamarbetet,
individanpassat bemötande av både barn och föräldrar.

Pedagogiska arbetssätt som främjar utvecklingen
 hos elever med inlärningssvårigheter,
primära koncentrationssvårigheter och/eller beteendeproblem.

 










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0