Stefan Löfvén









Lyssnat på Stefan Löfven på tv4

Så lugnt, tryggt intryck han ger och vilken erfarenhet han har
både vad gäller jobbfrågorna
och erfarenhet av hans uppväxt som fosterbarn.

Han har förståelse för att det inte alltid är så lätt
att få tillvaron att fungera för föräldrar,
eftersom hans mamma inte kunde ta hand om båda barnen.
Detta ger en ödmjukhet och förståelse för livets olika situationer!






********************************************************




Tv4 intervju 4 februari 2012


Stefan Löfven
 ”Min fosterpappa blev arbetslös”




En blocköverskridande energiöverenskommelse vore det bästa för Sverige.
Det sa socialdemokraternas nye partiledare Stefan Löfven i en öppenhjärtig intervju i tv4.





Stefan Löfven.

Stefan Löfven

4 februari 2012 kl 10:30



 

Det var en avslappnad och lugn Stefan Löfven som svarade på frågor om sina första dagar som partiledare och hur han ser på vissa politiska nyckelfrågor. När det gäller hans egen positiva inställning till kärnkraft (Löfven själv vill hellre kalla sig ”energivän”) sa han:
– Jag tror på en blocköverskridande energiöverenskommelse. Det vore det bästa för landet.

Stefan Löfven menade att en sådan överenskommelse först skulle behöva utreda energibehoven i framtiden. Exakt hur en sådan överenskommelse kan komma att se ut kunde han inte säga. Stefan Löfven höll fast vid tidigare uttalanden att kärnkraften ska avvecklas med hänsyn till jobben:

– Inget ansvarigt parti kan säga något annat, sa han.

 



Det är inte jag som person som är viktig, det är organisationen.



Just jobben
är en central fråga framöver och Löfven menar att socialdemokraterna är ett arbetare-löntagarparti.

 



– Jag minns när min fosterpappa blev arbetslös och hur stämningen runt köksbordet förändrades då, sa Stefan Löfven.



Att han inte skulle ha prioriterat jämställdhet under tiden som ordförande för IF Metall menar han är fel:

– Vi krävde lönekartläggningar varje år för företag med mer än tio anställda. Det är ett oerhört viktigt verktyg för jämställdheten. Det har regeringen nu försämrat och det är något vi vill titta på.




På frågan om hur han ser på vinstutdelning till privata företag inom vård och omsorg sa Stefan Löfven:

– Vi vill stoppa det vansinniga i att vinster tas ut utomlands. Skattepengar ska gå till vård och omsorg. Men det kan vara svårt att stoppa alla hål; företagen kan i stället för utdelning betala förmåner till sina chefer. Norge är en förebild på det området och jag har talat med Jens Stoltenberg om det i veckan.



Han ser sig själv
som en långsiktig ledare av det socialdemokratiska partiet även om det är kongressen som fattar det formella beslutet. Han talade en del om pliktkänslan inför partiet:

– Det är inte jag som person som är viktig, det är organisationen.

Av samma skäl har han hört av sig till Lisbet Palme:

– Palme var oerhört viktig för mig, det han gjorde är något man har med sig. Han tog Sverige ut i världen och världen till Sverige. Jag ville ge henne en speciell hälsning.



Stefan Löfven har
under veckan fått viss information om hur riksdagen fungerar, eftersom han inte sitter där. Någon medieträning har dock inte ingått. På frågan om hur hans lag ska formeras svarar han:

– Jag återkommer om det. Jag behöver fundera lite, men det tar inte månader.



I intervjun med Tv4:s Nyhetsmorgon talade Löfven även personligt om sin uppväxt som fosterbarn. Han fick frågan om han var ”gramse” på sin fostermamma som var den som berättade att han skulle bli ny partiledare:

– Klart jag ville ringa mamma först. Det gör mig inget att min kära mor berättade. Jag vill fortfarande komma hem och få hennes fläskpannkaka.

Under sin uppväxt i Ådalen visste Stefan Löfven hela tiden om sin biologiska mamma och bror i Stockholm.

– Jag har haft lyckan att få ha två mammor, sa han.



Han träffade mamman
och brodern första gången när han var i 20-årsåldern och var noga med att berätta för sin biologiska mamma att han inte hyste något agg mot henne för att hon lämnade bort honom. Stefan Löfven satt med vid hennes dödsbädd.

Hans bror är blå i sin politiska hemvist och Stefan Löfven medgav med ett skratt att det blivit mycket diskussioner mellan bröderna.

– Så är han Djurgårdare också, medan jag hejar på Modo, sa Stefan Löfven. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0