Dum i huvudet av långa möten









Dum

i


huvudet


av


långa möten







Känner du dig lite extra korkad när du sitter i möten med kollegorna?
Det kan bero på att din hjärna arbetar annorlunda i grupp jämfört med i ensamhet,
visar en ny amerikansk studie.


- Intelligensen störs av allt socialt input, säger Martin Ingvar,
hjärnforskare på Karolinska Institutet, i Nyhetsmorgon.

 

Vi uppträder mindre intelligenta när vi diskuterar i grupp
till skillnad från när vi arbetar ensamma.
Det visar en undersökning utförd av forskare på Virginia Tech Carilion Research Institute.




Martin Ingvar
, professor i neurfysiologi på Karolinska Institutet,
är inte alls förvånad över studiens resultat.
- När man är många människor i en grupp
slår gamla evolutionära mekanismer på som gör dig uppmärksam
på människor som är dumma mot dig, förklarar han.


- Den tankeström som vi behöver för att uttrycka det som vi mäter med intelligens
störs av allt socialt input.
När någon exempelvis rynkar pannan åt mig när jag pratar
blir jag störd i det jag skulle tala om.

 

Undvik att fokusera på maktspel under möten


Därför gäller det att fokusera på det som är viktigt, tipsar Martin.
- Man får vara på sin vakt så att man inte låter maktspelet i ett möte
ta över tankeutvecklingen i mötet.

Beteendevetaren Monica Walléns tips!



*HA KORTA EFFEKTIVA MÖTEN!

*MÅSTE DE VARA LÄNGRE MÖTEN,
AVBRYT OCH GÖR NÅGOT ANNAT AVSLAPPNANDE MELLAN...HELST NÅGOT KUL!






    









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0