En kvinna på nationella kvinnodagen 8 mars 2012













En kvinna på den internationella kvinnodagen 8 mars 2012



Här kommer ett nedslag av vad jag som kvinna har gjort
på den internationella kvinnodagen 8 mars 2012.

Jag vaknar, går upp, kokar mitt morgonkaffe och äter min frukostmacka framför Nyhetsmorgon,
så att jag blir uppdaterad på vad som hänt under gårdagskvällen och natten.
Tankarna kommer igång om händelserna,
 vissa dagar mycket tankar och andra tankar flyger bara förbi.
Resten av familjen sover 
och jag sitter och njuter av kaffet och ensamheten i en halvtimme.

Jag väcker mannen som ska hjälpa mig
 att lägga i mina, från branden brända båtdynor, som jag ska köra till
Öregrund senare på dagen.

Jag sätter mig i bilen, som jag för en gångs skull tar till arbetet,
eftersom dynorna ska transporteras idag.
I vanliga fall åker jag alltid buss till jobbet.

Jag åker till Östhammar och kommunhuset för att börja en kurs genom jobbet i skolan,
där jag ska få lära mig mer om hur man skriver åtgärdsprogram och 
"Hur man ska får barn med beteendeproblem att hitta rätt", som boken vi fick hette.

Kursen kommer att vara vid sex tillfällen under våren och hösten 3,5 timmar/pass.

Kursledaren Lena Timby ska vara en mycket duktig kursledare, 
därför var det lätt att bestämma mig om jag skulle gå utbildningen,
som min rektor kom och frågade om jag ville gå för några veckor sedan.

Efter kursen satte jag mig i bilen och körde
till Marin Decor i Öregrund.
De ska nämligen sy helt nya båtdynor till min båt.
Jag tar alltid ur båtdynorna från båten på hösten
och lägger dem i garaget här hemma
för att de ska hålla sig fina från ev. de små nyfikna mössen eller mögel.
Nu var oturen framme i december 
och garagets interiör och grejor blev rökskadade av sot och röklukt vid braden.
Men nu är dynorna inlämnade och jag och MarinDecors personal
 försökte komma fram till de färger som är så nära de gamla dynornas färger.

Efter besöket åkte jag ner till restaurang Jakten och köpte en hamburgermeny,
tog med mig det och parkerade bilen vid hamnen och satt och tittade ut mot Öregrunds stad och havet.
När jag satt där och åt gott och myste kom jag att tänka på
vilken förmån jag har som kan sitta där
och fira Internationella kvinnodagen och titta ut över den isbelagda Öregrunds hamn.

Efter ca en 20 minuter lämnade jag kuststaden och körde mot Gimo,
mätt och belåten.

Hemma igen blev jag slö och lade mig på ryggläge och somnade så skönt ett tag.

Sedan satte jag på datorn och kollade av facebook och bloggen en stund
samtidigt som jag tittade och lyssnade på inspelat Efter Tio.
Började detta inlägg på bloggen.

På kvällen tog jag mig till Socialdemokraternas expedition i Gimo
för att vara med på Östhammars arbetarkommunmöte inför Årsmötet.
Det var som vanligt ett intressant möte med trevliga ambisiösa människor.

Hemma igen lade jag tre matlådor till mig, mannen och dottern inför morgondagen.

Därefter blev det att titta på kvällsnyheterna på tv.

Jag kom på att jag ville ge dottern en liten present, dagen till ära,
så jag gav henne ett halsband för att markera dagen.

Viktigt att tänka till lite extra en sådan här dag!

Jag lever ett mycket bra liv men det finns ändå
många frågor att jobba vidare på!



Ha en bra fortsättning i kampen för oss kvinnor och våra rättigheter
både för oss i Sverige,
med våra frågor angående t ex ojämlika löner,
deltidstjänster
och
på tänka många kvinnor runt om i världen som får kämpa med helt andra svårigheter.


Alla frågor är viktiga och målet är att det hela tiden ska bli bättre!


Vi kvinnor måste stötta varandra!











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0