Skolan: Att lära sig skriva och läsa









Arbetsschema

När barnen ska lära sig skriva bokstäver
på enklaste och mest praktiska sättet, som vi lärare och läromedelsförfattare tycker, i klass 1
 har de ett schema som de jobbar efter.
Jag som lärare har bestämt i vilken ordning bokstäverna ska skrivas.
Man börjar med bokstäver som gör att man snabbt får ihop ord, så att de ska veta hur de bokstävera låter, vilken är en förutsättningför att kunna lära sig läsa.
Vanliga bokstäver att börja med är I,O,S,A,L,V,R,E...
Det första de gör är att fylla i den stora bokstaven på sitt papper
 som de har i sin pärm, t ex stora O som de ska jobba med.
Då har de startat sitt arbete med den bokstaven!






När barnen fyllt i den stora bokstaven
så blir nästa steg att ta fram en ask med en massa små bilder i.







I asken finns det små kort som är röda, gula och vita.
De börjar med att ta fram de röda korten och lyssna om det finns ett O i ordet på bilden.
Om det finns det t ex ros så lägger de dessa bilder i en rad.
 De bilder som inte har ett O i sig lägger de åt sidan.

Sedan tar de fram de gula korten.
På dessa kort finns ord som har två eller tre bokstäver.
De ska nu lyssna var i ordet de kan höra ett O.
Hörs det först,mitten eller sist?
Om O:et hörs i mitten på t  ex ros så lägger de bilden i mittersta kolumnen
på ett tredelat papper.

Sist tar barnet ut de vita korten ur asken
och lägger ut korten på golvet.
Till korten finns små korta ord som de ska läsa och lägga under rätt bild.
Detta moment gör de när de kan läsa.

När alla kort är utlagda säger de till en vuxen
som ska lyssna när de läser upp alla ord från de röda, gula och vita korten.

Ett bra naturligt tillfälle att barnet får eget möte
 med någon av oss vuxna i klassrummet.
29 gånger egen tid för bara detta barn som läser upp orden.

Om barnen redan kan läsa bra behöver de egentligen inte göra detta moment,
men eftersom det är ett fint tillfälle att få sitta med varje barn,
brukar jag inte säga så mycket om det.
Om jag märker att barnet som läser bra tycker att det är tråkigt, slipper de förstås,
men oftast tycker de att det är kul med detta moment.







Efter asken med korten ska de spåra hur man skriver bokstaven O.
På mallen är pilar utritade i vilken riktning du ska börja skriva 0
De spårar tre gånger med ett finger så att de vet hur de ska skrivas.







Därefter ska de skriva bokstäverna på whiteboardtavlan.








Fem stora bokstäver, versaler och fem små bokstäver, gemener
OOOOO
ooooo







När de skrivit på tavlan tar de ett papper
och tränar att skriva bokstäverna.







Sedan är det dags för Bokstavsboken,
där de ska träna mer på att lyssna efter bokstaven O och träna mer
på hur bokstaven skrivs.










De får också skriva små ord.
Innan de kan skriva hela orden får de skriva i var den aktuella bokstaven hörs.







Efter bokstavsboken ska de hämta en liten bok.
Det finns en bok för varje bokstav.
De säger till en vuxen att de ska läsa
och de sätter sig tillsammans i soffan som vi har tur att ha i klassrummet.
Den vuxne läser för barnet när de inte kan läsa.
Om de kan läsa med lite fart får de läsa själva,
annars läser den vuxne eftersom det tar lite för lång tid,
 eftersom det finns många fler barn som behöver hjälp.

Ett mysigt tillfälle att få sitta tillsammans
med varje barn när de jobbat färdigt med en bokstav.
29 naturliga tillfällen att lyssna eller läsa för varje barnet.












När de läst i lilla boken är de färdiga med denna bokstav
och fyller då i lilla o på sitt papper i pärmen.

Nu börjar de med nästa bokstav....
och så forsätter de tills de har gjort hela alfabetet,










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0