Politikerbesök på "min" skola, Kristinelundskolan

 
 
 
Politikerbesök på Kristinelundskolan
 
Här står politikerna i mitt klassrum och diskuterar med rektor Sakarias Åkerman
och specialläraren Carola Edin-Eriksson, hur vi ska utveckla skolan allmänt
för att möta framtiden.
 
Politikerna som besökte oss var
Agneta Gille och Pyry Niemi från Riksdagen och Roger Lamell,
Barn&utbildningsnämndens ordförande i Östhammars kommun.
 
Här samtalar Pyry Niemi med klassläraren
Jessika Björkman om skolutvecklingen.
Viktigt att lyssna in varandra!
 
 
 
Lärarrumssnacket fortsätter....
 
Roger Lamell sitter i soffan och samtalar med Ulla-Lena och Eva om assistenternas
viktiga funktion i skolan.
 
 
 
 
 
Varför besöker ni Östhammars kommun? 
 

 

Riksdagsledamot AGNETA GILLE, Socialdemokraterna,

som imorgon besöker Kristinelundsskolan och Vallonskolan i Östhammars kommun för

att träffa elever, lärare och skolledning och ställa frågan: Hur får vi upp betygen i Östhammars skolor?

 

Varför gör ni det här? – I Socialdemokraternas vårbudget kommer vi att fokusera på utbildning och

därför är det viktigt för oss att komma ut i skolorna och få en bild av de problem som finns.

– Genom att ha en god dialog med lärare och elever kan vi bättre förstå varför målen inte uppfylls.

 

Så det är inte en jakt på syndabockar? – Nej, syndabocken är Jan Björklund.

Lärare, föräldrar, elever och kommuner är alla ansvariga för att målen

uppnås, men det yttersta ansvaret ligger hos utbildningsministern.

 

Vad ska vi göra för att höja siffrorna?

– Jag tror att vi behöver skapa en miljö där elever trivs och en skola där elever

och lärare vill vara. det kan handla om ökade resurser inom lärarkåren men

också en satsning på lärarutbildningen och vidareutbildning av lärare i tjänst.

 

Vad kommer ni att fråga eleverna?

– Jag kommer fråga samma fråga som du, vad är det som gör att man inte klarar betygen?

 

Ida Persson

[email protected]

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0